Mleko i przetwory mleczne w diecie – sprawdź, czemu nie może ich zabraknąć

Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Krasnymstawie to jeden z największych przetwórców mleka w Polsce. W jej ofercie znajdziemy szeroki wybór produktów nabiałowych takich jak jogurty, kefiry czy zsiadłe mleko. Warto wiedzieć, że stanowią one jeden z ważnych elementów Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.

Co to jest Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej?

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej przygotowywana jest przez Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie. To prosta ilustracja (której oczywiście towarzyszy bardziej rozbudowany opis) ukazująca zalecany przez specjalistów z IŻŻ sposób odżywiania się i komponowania codziennego jadłospisu. Piramida uwzględnia podział na grupy wiekowe (dzieci i młodzież, dorośli, osoby starsze). Jej twórcy zaznaczają też, że są to zalecenia przygotowane dla osób zdrowych. Niektóre schorzenia wymagają bowiem specjalnej diety.

Gdzie w piramidzie żywieniowej jest miejsce nabiału?

Najbardziej aktualne zalecenia IŻŻ umieszczają nabiał na czwartym miejscu Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Dotyczy to zarówno wersji dla dorosłych, jak i dla dzieci i młodzieży oraz dla osób starszych. Różnice w zaleceniach dla poszczególnych grup dotyczą głównie ilości konsumowanego nabiału. Spożycie największej ilości mleka, czyli 3-4 szklanek dziennie, rekomendowane jest osobom najmłodszym. Można je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i częściowo serami.

W piramidzie dla seniorów większy nacisk kładzie się na spożywanie produktów fermentowanych (jogurt, kefir). Jeśli chodzi o ilość – zalecenia mówią o trzech szklankach. Z kolei w przypadku osób dorosłych pojawia się liczba ok. dwóch szklanek dziennie. Tu także mleko można zastąpić fermentowanymi produktami mlecznymi, częściowo również serami.

Dlaczego nabiał pełni ważną rolę w diecie?

Produkty OSM Krasnystaw doskonale wpisują się w zalecenia Instytutu Żywności i Żywienia. Ogromną część oferty spółdzielni mleczarskiej z Lubelszczyzny zajmują przefermentowane produkty mleczne. Większość konsumentów zna zapewne kefir z charakterystycznym, zielonym logo. Niezmiennie dużym powodzeniem cieszy się też krasnostawska maślanka czy zsiadłe mleko. Tych, którzy chcą dowiedzieć się więcej na ich temat zapraszamy na stronę internetową spółdzielni: https://www.krasnystaw.eu/pl.

Wracając jednak do zaleceń piramidy żywieniowej. Jej podstawę stanowi obecnie aktywność fizyczna. Specjaliści chcieli w ten sposób podkreślić ogromną rolę, jaką odgrywa ruch w utrzymaniu przez nas zdrowia. Drugi poziom piramidy zajmują warzywa i owoce (z zastrzeżeniem, że tych pierwszych powinno być zdecydowanie więcej). Na trzecim miejscu piramidy znalazły się pełnoziarniste produkty zbożowe.

Czwarte miejsce nabiału wynika m.in. z faktu, że jest on bogatym źródłem wapnia. Trudno zastąpić go jakimś innym produktem. To jednak nie wszystko. Mleko i jego przetwory to także dobre źródło białka, a także innych makroelementów takich jak magnez czy potas. Zawiera ono również sporo witamin takich jak B12 i B5.

Warto też wspomnieć, że coraz głośniej mówi się o wpływie, jaki na ogólny stan naszego zdrowia ma mikrobiota jelitowa. Przefermentowanie produkty mleczne zawierające żywe kultury bakterii (jogurty naturalne, kefiry itd.) bardzo dobrze wpływają na jej stan. Pod tym względem zajmują one czołowe miejsca na liście produktów spożywczych. 

Redakcja modnenewsy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.